onsdag 15 juni 2011

Born to Run på Svenska.

Jag läser i senaste Outside att boken Born to Run av Christopher
McDougall har översatts till svenska. Titeln blir då "Born to Run - Jakten på löpningens själ".

Boken har toppat bästsäljarlistan i New York Times och inspirerat många människor att börja springa, jag är en av dem även om jag sprang redan innan jag läste boken.

Undertiteln "Jakten på löpningens själ" är mycket passande. Boken handlar inte endast om vad man bör ha på fötterna eller hur man ska trampa, även


inställningen och tänkandet är framträdande. Något som ofta hamnar i skymundan. Löpning kan och bör då och då vara njutning, varje passa behöver inte leda till blodsmak och mjölksyra.

Även själva berättelsen om indianerna, om loppen och personerna som finns i boken är gripande och intressant ur så väl ett löpande, politiskt och etiskt perspektiv. Här finns också en fin mix av humor, allvar och fakta - även om allt som i boken framstår som fakta kanske inte är helt verifierat. Hur som helst kan detta alltså vara givande läsning även för den som aldrig tänker ta ett enda löpande steg.

Den naturliga löpningen är väldigt i ropet just nu, mycket tack vare denna boken. Jag är ju en av dem som förespråkar detta, även fast jag skadat mig vid utförandet. Låt detta bli en läxa åt er andra, sluta spring när det gör ont. För att ge en lite mer nyanserad bild av saken bör man t ex lyssna på http://fysiopodden.se/ en podcast om träning av skeptiska sjukgymnaststudenter. Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på deras podcast om just Born to Run och batfotalöpnig. Jag minns att jag hade lite kritik kring saker de sa, även om jag inte minns den faktiska kritiken just nu.


Tänkte länge att jag skulle skriva ett inlägg om detta avsnittet, men tyvärr rann det ut i sanden. I alla händelser är det positivt när det rent vetenskapliga lyfts in i debatten om skons vara eller icke vara. I dag präglas den alldeles för mycket av personliga anekdoter.

Så läs boken, den är mycket inspirerande och bra oavsett hur du sedan väljer att springa. Lyssna också på Fysiopodden och annan kritik för att kunna agera på bästa sätt.


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se