söndag 19 december 2010

Nya grejer och veckosammanfattning

Jag har en ny teori kring mitt kassa knä, kanske är det simningen som har varit problemet. Det senaste problemet i alla fall. Jag växlade mellan att gå och springa till simhallen i morse och knät känns bra när jag springer men inte när jag går vilket är lite märkligt. Jag antar dock ändå att knät föredrar gång framför löpning. När jag sedan gymmade i ca två timmar så var knät oväntat nog inget problem heller. Jag testade dock inte några övningar som t ex benböj vilket antagligen hade varit problematiskt. Men jag satt i flera maskiner som tränade benen och krävde att man böjer på knäna. Testade lite hantelpress också, "kul" att jag tycker vikterna som jag värmde upp på förr är tunga nu. I och för sig jämför jag lutande hantelpress (som jag körde i dag) med icke lutande och det är ju inte helt okej. Jag pallade ändå några 10or med 15 kilos hantlar. Med lite regelbundet gymmande så ska det nog inte dröja så länge innan jag ligger och trycker med hantlar på över 20 kilo igen.
Efter mina två timmar av gymmande med blandade övningar så simmande jag strax över tre kilometer. Av det var cirka en kilometer crawl även om de crawlade längderna kom sporadiskt. Här märkte jag dock att det verkar vara bentagen i bröstsimningen som orsakat den senaste smärtan i knät. Löpningen är antagligen en bidragande faktor, men inte huvudboven. I framtiden får jag nog hålla mig till crawl och ta det lugnt med löpning i anslutning till simning. Ett ljus i tunneln tändes hur som helst, så nu är det bara att hoppas på att det inte är ett tåg.


Jag fick hem lite grejer från gymgrossisten här om dagen också. Ett 25 pack med Vitargo endurance bars och en ab roller.

Sjukt bra grejer faktiskt! Det finns godare bars från Vitargo, men dessa har koffein i sig så att man håller sig lite pigg. Dagens lång pass med två timmar gym och tre kilometer simning avklarades på en tanig frukost och två bars utan att jag led på något vis.
Ab rollern har jag bara testat sparsamt än men jag lider ändå av träningsvärk. Jag har tidigare haft en liknande fast med massa fjädrar osv inbyggt vilket har underlättat. Jag maxade aldrig med den förra varianten, men jag klarade över 30 reps och med den nya så skulle jag säga att 15-20 reps ligger på samma nivå som strax över 30 med den förra. Cirka dubbelt så jobbig alltså.

Veckosammanfattning:

Måndag:
Löpning: 10 kilometer

Tisdag:
Löpning: 4,5 kilometer
Simning: 90 minuter
Löpning/gång: 4,5 kilometer
(Dagen då knät inte kändes som det skulle)

Onsdag:
Vila

Torsdag:
Skidor: 3 kilometer
(Knät hindrade mig från att åka mer)

Fredag:
Vila

Lördag:
Vila

Söndag:
Gym: 2 timmar
Simning: 3 kilometer

2 kommentarer:

  1. När Christina skadat korsbandet vet jag att hon inte fick simma för att skada det mer. Det är bentagen i brössimmet som är skadligt. Kanske ska vara lite försiktig med det. Vi ses på torsdag!

    SvaraRadera
  2. Svar:Skönt att höra att det finns fler som känner likadant angående alkohol. =) Jag känner mig ofta ganska ensam om att tycka som jag gör nämligen.

    Hoppas det går bra med knäet nu då. Det låter ju ända bra att du kan köra vissa benövningar utan att det gör ont.
    Brukar du gymma mycket eller kör du mest konditionsträning?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se