onsdag 2 mars 2011

Kylig minimalistlöpning

I vanlig ordning satt jag och inte pluggade, trots att kniven ligger mot strupen. I stället för att skriva om betyg och bedömning så youtubear jag om löpning, kollar gamla klipp med Anton som jag redan sett tusen gånger. Men det är svårt hålla sig borta, killen är ju grym. Dessutom är han en av dem som får mig att tvivla på min sexuella läggning, se på han. Helt sjukt snygg.
När jag satt där och titta så noterar jag (återigen) att han har väldigt tunna skor, springer i snö och inte ens har strumpor. Borde inte det bli kallt?
Från tanke till handling. Jag har ju ett par Vibram fivefingers, de är tunna och de är sköna även utan strumpor. Lika bra att testa en kortis, jag har ju vilodag i dag så det kan ju inte bli så långt. Jag kollar temperaturen som visar -1°C.  Eftersom planen är att springa runt Alstern i morgon (ca 21 km) så är det lika bra att testa hur lite kläder man kan ha på sig nu, förra gången jag sprang runt Alstern blev jag alldeles för varm. Så nu blev det jag mösslös, tog tunna vantar, shorts, underställströja och mina vibram då. Sträckan jag skulle springa var endast 1,4 km, det tar ju mindre än 10 min och det är ju de minuterna som är kalla ändå, så det kändes som ett lämpligt klädtest för morgondagen.
Jag glömde att ta tiden, men det gick ganska fort. Mössa kändes helt onödigt och det var väldigt behagligt att springa med utsläppt hår. Lite bohemiskt. Benen blev lite kalla, så det krävs nog något lager till där i morgon. Mina Vibram funkade bra även i snön, har ju endast haft dem på gymmet annars. Lite kallt var det ju, men det var inte så farligt på den korta biten.
Det var riktigt gött att springa ute i fivefingers faktiskt. Framfotssteget kommer helt av sig själv, det brukar jag annars få tänka på.
Nu måste jag plugga igen. Men detta måste ändå ses som ett vårtecken, dags att ta av några lager nu och börja jobba på brännan.

5 kommentarer:

  1. Låter inte så dumt med skorna. Är sugen på ett par själv faktiskt. :) Konstigt att dom inte heter "Five toes" förresten. :P

    Men plugga borde du verkligen göra. Annars blir du snart 100:- fattigare vettu. :D

    SvaraRadera
  2. Haha jo det är ju lite märkligt, men five fingers låter lite coolare :P

    ja, jag vet...fan :(

    SvaraRadera
  3. Tjena Karlsson,
    Tack för din feedback om iMACen. Tror det blir en sådan till våren. Har också funderat på Fivefingers faktiskt. Ska titta in på din blogg när jag har lite mer tid. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Sprang du längs Mariebergsviken i måndags? Jag mötte en löpare där som jag tyckte liknande dig (som sprang i shorts) när jag var ute på promenad med hunden men jag ville inte stirra. =)

    SvaraRadera
  5. Tackar =). Har också svårt att få till bra intervallpass men nu lyckades jag bita i. Japp, det blev i backe. Tycker det ger mer och så behöver man inte springa så långt för att bli trött =). Förhoppningsvis funkar Ipods lika bra oavsett färg!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se