tisdag 15 mars 2011

Lidingölopp, skor och lite löp.

När jag kom hem i dag så hade jag fått reklam om Lidingöloppet. Ett lopp som jag är lite kluven till. Det utger sig för att vara ett terränglopp och det tror jag inte att jag håller med om. Nu har jag ju inte sett själva banan så jag vet inte vad jag snackar om, men som jag fattat det går det på typ smala grusvägar. Rätta mig om jag har fel, men det är inte terräng. Inte ens om man har massa backar. Terräng är skog, stenar, lera och stigar om man har tur. Fast det hade ändå varit kul att testa för att se om den där Aborrbacken är så jobbig som alla säger.

Tillsammans med reklamen för loppet fanns också ett litet reklamblock från adidas med följande bilder:
Om du följt denna bloggen så inser du nog vad som irriterar mig. Värre hällangningar får man leta efter. Jag känner mig själv lurad då jag i över ett år endast sprang i sådana skor och landade på hälen. Knäskadan som jag haft i ett halvår nu skyller jag också på skorna och felaktig löpteknik. Jag är inte ensam som frälsts av det minimalistiska och jag hoppas att fler ger det ett försök. Att göra som adidas vill leder endast till tragedi.

Vad man än kan tro efter vad jag just skrev så sprang jag faktiskt precis 19 kilometer i uppbyggda skor. Jag avslutade dock med 1,4 kilometer till i mina fivefingers för att inte tappa tekniken helt. Om man läser föregående inlägg också så motiverar jag ett visst användande av sådana skor då man har ont, vilket jag har. Inte så farligt men lite i vaderna. Både de 19 kilometrarna och de 1400 metrarna kändes bra, så nästa löp blir i mina något naknare skor för att låna ytterligare en term från Colting. Tanken var att de 19 kilometrarna endast skulle bli 15, men det var så gött så jag tog en omväg. Fort gick det också, efter 1:30:19 var jag hemma igen. Känns bra att jag kan ligga en bit under 5min/km även fast det är dåligt väglag och mörkt. Hoppet om att sätta nytt PB på halvmaredistansen under årets göteborgsvarv växte rejält med detta passet.

Dagens träning:
Löp: 19 km på 1:30:19 snitt 4:45/km
Löp: 1,4 km på ? snitt ?

Grattis till Jogg.se som fyller 5 år i dag också!

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt i att din och Lidingöloppets definition av terräng skiljer sig på det sätt du själv beskrivit. Tyvärr för dig är dock idrottsförbundet på samma linje som Lidingö. :-)
    Jag kan rekommendera loppet. Det är kul.

    Bra sprunget! Själv sprang jag upp på Luossovaraberget igår. Blev bara en mil, men en del höjdmeter och fantastisk utsikt.
    //Bror Björn

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se