tisdag 22 mars 2011

Projekt kött episod III: The "fiskgryta med sting"

För några veckor sedan blev jag bjuden på indisk mat av Nico och Cickan, så i lördags bjöd jag tillbaka. Fiskgryta med sting från Jonas Coltings bok "Jag vill ju bara se bra ut naken - kokboken".

Det skulle vara både räkor, lax och kolja i grytan, men då jag inte är en djurkonsument i vanliga fall så missade jag att man måste till en fiskbil om man vill ha ofrysta djur. Tinningen gick dock ganska fort så det var ingen större fara. Men det är värt att notera så att jag minns det till nästa gång.

Förutom fisk och räkor så skulle man ha i:
- Schalottenlök
- Spenat
- Salt
- Olivolja
- Gul och röd paprika
- Champinjoner
- Vitlök
- Ingefära
- Chili
- Sharonfrukter
- Avokado
- Basilika

Det roliga med denna kokboken är att det inte står exempelvis "till detta passar ett vin som..." utan det står: "Tillsammans med ett stort glas färskpressad juice blir detta en måltid med suverän balans mellan kolhydrater, proteiner och fett, en massa antioxidanter och nyttiga antibakteriella kryddor". Det är bra tycker jag. Sådant är mer intressant än olika smaktips. Hade informationen varit lite mer utförlig vore det ännu bättre.

Någon juice blev det inte, körde på öl istället. Sub-optimalt. Men det blev bara två 2,8:or, så jag höll mig på mattan.

Jag tycket att det var gott och det fattade jag det som att de två andra också tyckte. Det är ju extra stämningsfullt när man vet att det goda som man äter också är nyttigt och bra för dig. Det stämmer tyvärr inte alltid.

1 kommentar:

  1. Svar: Jag tycker att den tidningen var riktigt riktigt bra. Mycket intressanta artiklar! Jag rekomenderar den helt klart om du gillar den typen av facktidningar. Här kan du läsa lite mer om den: http://www.tidningsbutiken.se/tidningen-idrott-kunskap.asp?gclid=CO7jrY2H46cCFUO-zAodyDhU-A
    Jag kommer absolut börja prenumerera!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se