lördag 22 januari 2011

Projekt kött episod I: The "Lättlagad laxlunch"

Nu har första receptet ur Jonas Coltings bok Jag vill ju bara se bra ut naken - kokboken lagats och ätits. Jonas instruerade mig i dag att laga "Lättlagad laxlunch" som innehöll:
- Lax
- Babyspenat
- Mangold
- Avokado
- Groddar
- Melon
- Citron
- Granatäpple
- Apelsin
- Mango
- Olivolja
- Havssalt

Hur lagar man detta då? Jo, genom att steka laxen, blanda allt annat och lägga laxen på. Lätt. Hur var det att äta detta då? Gott och lätt. Att det var lätt att äta kanske kan verka som en märklig kommentar, men då jag inte ätit fisk på över ett år så var jag rädd att det skulle kännas groteskt och motbjudande. Så var det dock inte.

Om jag på något vis skulle modifiera denna rätten, så skulle jag nog kasta i lite nötter och/eller frön för att måltiden ska bli lite mer mättande även på långsikt. Just nu är det ju mycket snabb energi i frukterna och endast fett i laxen, olivoljan och avokadon. Så lite mer långsam energi hade nog inte varit så dumt. 

Mangold
För att få tag på allt som krävdes var jag tvungen att både besöka All världens mat och Konsum. Lite nervös var jag för att den där mangolden inte skulle finnas, det gjorde den dock hos all världens mat. Den var inte så dum och ett köp jag nog kommer att göra igen. Det känns som att jag kommer upptäcka mycket nya märkliga råvaror i denna kulinariska resan. Spännande.

Efter att ha bläddrat lite mer i Coltings böcker så har jag sett att det finns en del vegetariska recept, trots att han ägnande två sidor till att kritisera vegetarianer. Eller kanske inte kritisera, men uppmana människor att inte vara det i alla fall. Hur som helst, jag tänkte modifiera Projekt kött-reglerna på så vis att de vegetariska inte kommer att ingå. Alltså, de får jag laga när jag vill, och när nästa måltid i Projekt kött skall lagas så bläddrar jag förbi den kanelkryddade morotssoppan och går rakt på stirfry på strimlad biff och färsk sparris. Vill ni så kan jag ju så klart även redogöra för de vegetariska recepten här också, finns det en sådan önskan tro?

2 kommentarer:

  1. Gott!!
    Anledningen till att jag inte kommenterat mera är man var tvungen att logga in...
    ...såg nu att det även fanns valet Anonym , bra. Det ger nog fler kommentarer.
    //Bror Björn

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se