lördag 29 januari 2011

Projekt kött episod II: The "Stirfry på strimlad biff och färsk sparris"

Som jag skrev i föregående inlägg så skulle jag ju leta efter vattenflaskan som jag tappade förut. Jag hittade den tyvärr inte. Bältet kommer nog att funka fint även med en annan flaska, men ändå. Surt!

Stirfry på strimlad biff och färsk sparris från Jonas Coltings Jag vill ju bara se snygg ut naken - Kokboken
Alltså, här kunde jag inte följa allt till punkt och pricka. Färsk sparris fanns inte hos affärerna i dag och man skulle ha en wokpanna vilket jag inte har, stekpanna fick duga. Coltings tanke var nog också att jag skulle ha färsk anans, men även det var butikerna osugna på så jag tvingades ta från burk. Så här såg inköpslistan ut:
- Nötkött
- Vattenkastanjer
- Champinjoner
- Soja
- Ananas (a eller an på engelska?)
- Mango
- Cashewnötter
- Sparris
- Broccoli
- Babyspenat
- Vitlök
- Råris

Detta lagades genom att koka riset och steka allt annat. Ganska lätt faktiskt. Detta var första gången jag åt kött på över två år. Just själva ätandet kändes inte så läskigt. Däremot inhandlingen var lite jobbig. Först fick jag leta lite innan jag hittade själva kötthyllan och det var ju inga trevliga syner som jag möttes av där, blod och benpipor överallt. Allvarligt talat, varför är det inte fler som är vegetarianer? "Kött är gott"-argumentet är så jävla överdrivet, så gott är det inte och det kan omöjligt vara någon som går i köttdiskarna och tänker "mmm vad gott det ser ut" eller? När jag ser betande kor ute i hagarna så tänker jag "naww kor" tänker ni "mmm kor"?

Maträtten i sig var god, men om det bara är smaken man vill åt så går det nog minst lika bra att byta nötköttet mot någon vegetariskkopia. Om man vill åt nötköttet av andra anledningar än smaken så kan man väl ha kvar det då.

I förra veckans maträtt så efterfrågade jag ju några nötter eller frön, och det fick jag nu. Cashewnötter, kungen av alla nötter. Med cashew går det aldrig fel, och om det gör det så är det bara att hälla på fler. Så det är jag tacksam för.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se