fredag 18 februari 2011

2. I mina öron när jag tränar

1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
Rent fysiskt skulle svaret bli en iPod shuffle, eller hörlurar till en sådan i alla fall, men vad jag lyssnar på varierar väldigt mycket beroende på vad jag gör, eller kanske snarare - det finns mycket jag gör där jag inte lyssnar på något. På gymmet och i simhallen har jag ingen musik, inte heller när jag traillöper. I gymmet och badet är det främst av praktiska skäl, det är det delvis när jag springer i skogen också. Sladdar som fastnar i grenar är ingen höjdare. Men framförallt så finns inte behovet av musik i skogen på samma sätt och det kan till och med vara lite av en fara. Musiken är ju ett sätt att flytta fokus från det man gör och när man springer på stigar med rötter och stenar som ligger kors och tvärs så är det bra om så mycket fokus som möjligt ligger just där. Man blir även mer observant på fågelkvitter och andra naturliga läten som är ganska trevliga.

På spinningen har jag ju den fördelen att jag själv kan välja musiken, och då har jag valt denna:

Låtar som numrerats "1.x" är uppvärmning, "2.x" första blocket, "3.x" paus, "4.x" andra blocket, "5.x"  nedvarvning och "6.x" är stretch.

Vid "vanlig" löpning lyssnar jag på ungefär samma musik som jag gör när jag har annat för mig. Just nu blir det mycket Kate Bush men sådant går ju i vågor. Känner sällan att jag behöver en peppande låt eller så, fast även det är ju gött ibland.
Musiken i vanlig stadslöpning har mer eller mindre den funktionen som jag vill slippa i skogen. Med musik i öronen slipper jag höra ljud från omgivningen, bilar osv. På asfalterade vägar krävs det heller inte så mycket fokus på hur och var man sätter fötterna vilket snabbt gör det ganska enformigt och då behöver man fokus på något annat, musiken.

Här kommer mina just nu top-tre låtar att springa till, ni får dem på tuben så att även ni kan njuta av dem:
1.



2.



3.

Oerhört blandat alltså. Troligtvis skulle listan se helt anorlunda ut om jag skrev den om en vecka, eller i morgon.

Nu ska jag ut på dag nummer sex av 100k-utmaningen. Jag börjar känna tvivel på om jag kommer att klara det nu. Inte så mycket pga att det är jobbigt att springa utan för att det kommer massa annat som jag måste göra hela tiden, men jag försöker.

3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt måtto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…

1 kommentar:

  1. Intresting. Skall bifoga min lista vid tillfälle.

    //Bror Björn

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se