lördag 5 februari 2011

De nya skorna...

När jag i går sprang till och från gymmet/simhallen passade jag på att testa mina nya Asics Gel Hyperspeed 4. De kändes riktigt bra faktiskt! Det blev ju inga långa rundor, 4,5 km*2. Men jag blev riktigt nöjd. Tyvärr är inte vädret optimalt för dessa skorna just nu, de hade i och för sig ganska bra grepp men de är väldigt tunna. Det kändes som att vatten kom in både under, över och från sidorna. Att de läcker är nödvändigtvis inte något dåligt, det betyder ju bara att skorna även erbjuder bra ventilation och snabbt kan tömmas efter att man trampat i en vattenpöl.

Negativt med skorna:
  1. Hålorna i sulan gör att snö och annat fastnar, det var dock lätt att sparka bort utan att behöva sänka farten.
  2. Hälen sitter lite löst.
  3. Tungan är lite smal. Det vore gött om den var bredare så att den skyddade mot eventuellt bös som kan komma in den vägen.
  4. Lite tråkiga färger. Har sett att den finns i rött också, Men fattar inte riktigt grejen med att så många skor har vit som basfärg.


Positivt med skorna:
  1. Lätta, jämfört med skor som inte är gjorda för tävling så har det oerhört stor skillnad. De är nog tom lättare än mina Inov8 X-talon. Vänta, jag googlar och kollar. Jo! så var det! X-Talon väer 212 gram och Hyperspeed väger 198 gram. Jag antar att det är baserat på samma storlek, annars säger det ju inte så mycket.
  2. Snabba. Även fast jag tog det lugnt både till och från gymmet/simhallen så kom jag både dit och hem på en bra tid. Då var ändå underlaget extra isigt i går.
  3. Det var lätt att landa på framfoten med dem.
  4. Bra ventilation för luft och fukt


Totalt sett får jag nog säga att detta är mina nya asfaltsfavoriter! Möjligen är det ett lite tidigt uttalande. Jag ska testa dem lite längre i dag då jag tänkte springa bort och kolla hur det ger mer IFGötas 6-Timmarsarangemang. Lite tråkigt att jag inte kan vara med och springa där, men till och från blir det ca två mil och det är ju inte så illa det heller.

Vilka är era favoritskor och varför är de det?

Gårdagens träning:
Löp: 4,5 km 24:16
Gym: Mage och ben 1:29:13
Sim: 2500 m (100 längder) ca 1:35
Löp: 26:27

3 kommentarer:

  1. Hmmm...
    ...jag skall köp nya skor, men har ingen aning om vilka. Detta var ju ett bra tips. Är de neutrala?

    SvaraRadera
  2. Jag tror det, hittar ingen som skriver något om det. Det brukar dock alltid stå om det är på något annat vis. Jag sprang precis 17km med dem nu. Kommer skriva lite mer om det strax, men de kändes bra då med. Jag skulle säga så här om du är sugen på att börja springa lite mer minimalistiskt och satsar på att landa på framfoten istället för hälen, så är nog dessa skorna inget dumt köp. passa på här -> http://www.runnersstore.se/Main/Articles.asp?ArtGrp=203&ArticleId=5250&hgid=2&articlename=Asics+Gel+Hyperspeed&Page=1&SortFilter=&PriceType=
    Om din plan är att landa på hälen så kanske du ska köpa ett par andra.
    Dessa skorna är dessutom ett par tävlingsskor, de är alltså inte avsedda att springa med till vardags. Min tanke är dock att göra det ändå.
    Detta blev ju ett märkligt svar på frågan om de är neutrala eller inte. men va fan :)

    SvaraRadera
  3. Det blev ett par sådanahär:
    http://www.runningshoesguru.com/2009/04/nike-zoom-vomero-4-running-shoes-review/

    Kändes bra. Provlöpte dem 13.33km på 1:03, så det var bra tid.

    //Bror Björn

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se