måndag 28 februari 2011

Ny iPod!

Här om dagen köpte jag nya hörlurar, ett par från Koss som syns på bilden. De är riktigt bra faktiskt. Isolerar nästan allt ljud utifrån då de är formade som ett par öronproppar. Detta gör ju att man slipper ha överdrivet hög volym för att höra själva musiken även när man springer bland folk eller bilar.
De nya hörlurarna skapade dock ett problem, min gamla iPod shuffle har inga knappar. Så om man vill byta låt eller justera volymen så måste man ha standardlurarna eller en lite tilläggssladd, även den syns på bilden. Tyvärr har själva tilläggssladden börjat glappa och eftersom den kostar ca 200 kr så tänkte jag att det var lika bra att köpa en ny iPod för bara dubbelt så mycket, plus lite till. Så i dag slog jag till på en ny iPod shuffle, med knappar.

Det var efter jag och en vän hade varit i simhallen som köpet ägde rum. För min del blev simpasset lite mjäkigt och det känns som jag tappat både styrka och teknik. Hur som helst så gick vi mot Apple-butiken när en konflikt mellan mig och vännen uppstår. Varför går du så fort undrar han. Jag menar att transportsträckor bör avklaras så snabbt som möjligt, plus att det faktiskt ger lite att gå fort. Mitt svar på hans fråga blir även något i den stilen. Han hävdar då att det är bättre att gå långsamt för att det skulle vara mindre stressande och att man då kan prata. Jag protesterar så klart. Det är ju mer stressande att gå långsamt och slösa massa tid på en tråkig transportsträcka, prata med varandra kan man ju göra även om man går i rask takt. Jag sänker dock tempot lite, vilket även han gör. Han sänker till ett vad jag anser som orimligt långsamt tempo. I normala fall går jag ganska snabbt, det är mycket sällan jag blir omgådd och det är mycket ofta jag går om. Jag beslutade mig nu för att inte förhandla alldeles för mycket med hastigheten, det var ju trotts allt jag som hade rätt. Jag fortsätter i normal hastighet bort mot Apple-butiken. Normal i detta fallet är inte normalt för mig utan för kreti och pleti. Vännen vidhåller dock snigelhastigheten. För att gardera mig om att jag inte håller ett för högt tempo så ser jag till att inte gå snabbare än någon annan som går i samma riktning som mig. Nu snackar vi gamla pensionärstanter och annat, så rent objektivt gick jag alltså inte speciellt fort. Jag anländer till butiken, hinner prata lite med säljaren och få reda på att de inte har några shuffles hemma innan vännen hinner fram. Vi går och äter för att sedan göra ett nytt försök på Teknikmagasinet. Där fanns den, dock endast i rosa. Så nu sitter jag här med en rosa iPod. Som en person som sällan köper något som inte är svart så svider detta lite. Men vad ska man göra?
Hastighetsdebatten fortsätter även efter köpet när vi är på väg mot bussarna. Nu hävdas det att jag skulle gå snabbare än vanligt samt att han själv skulle hålla den normala hastigheten som vi brukar ha när vi har sällskap. Att fnittrande fjortisar och en tant med en stor matkasse i varje hand går snabbare än oss är tydligen inget som pekar på att vi har ett abnormt lågt tempo. Galet och upprörande menar jag. Att långsamt gå och strosa kan man göra om syftet endast är att ta en promenad, fördriva tid eller liknande. Att göra det när man är på väg någonstans eller där man är i vägen för folk borde belönas med någon motsvarighet till Englands ASBO.

Har jag stöd från internet? Bör gånghastigheten vara hög?

2 kommentarer:

  1. haha, jag är nog mer en snigelkompis. Min sambo är mer som du. Jag saktar ner och softar, han jagar upp sig.
    För övrigt är rosa snyggt till allt det svarta. Engelsk konfekt.

    SvaraRadera
  2. Jag skrattar när jag läser detta =). Alla klagar alltid på min hastighet när jag går, de tycker att jag springer och verkar inte fatta att när jag ska någonstans så vill jag dit så fort jag bara kan! Hatar när människor bara driver omkring planlöst. Detta brukar resultera i att jag går några steg före den jag är med och det kan ju se lite konstigt ut =P. Den enda som orkar hålla jämna steg är Marieh så det funkar bra =). En rosa är väl snyggt! Och lite modigt som kille =P. Jag önskar att jag köpt min i nån rolig färg, svart är väl lite trist =).

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se