lördag 19 februari 2011

3. Ett fint idrottsminne

1. Min idrottsbakgrund


2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
Jag väljer lite mellan Vansbro marathon och Karlstad 6-timmars här. Men det får nog bli Vansbro eftersom 6-timmars slutade med en skada.

Innan jag visste att loppet ens fanns så hade jag tänkt att testa att springa en marathondistans. Jag hade försökt en gång tidigare men det slutade med att jag fick gå de sista fem kilometrarna. Så jag satt och lite planlöst löpar-googlade, som vanligt en lördagskväll. Och då fick jag syn på att någon på ITW hade skrivit om Vansbro marathon. Det såg riktigt fint ut tyckte jag men det var bara tre dagar kvar. Jag hade redan tränat ganska mycket den veckan, jag visste inte hur jag skulle kunna bo i Vansbro eller hur jag kunde ta mig dit eller hem. "Fuck it" tänkte jag, det borde gå att lösa. Så jag betalade anmälningsavgiften, bokade tågbiljetter och morgonen därpå ringde jag runt till alla vandrarhem och hotell i Vansbro, tillslut fick jag tag på en liten stuga som inte bara var billig utan låg 200 m från starten också. Perfekt!
Eftersom jag inte ville åka och springa på samma dag så bokade jag två nätter, natten till loppet och natten efter. Det var lite långtråkigt att fördriva kvällen innan och loppet efter där, ensam i min lilla stuga. Tyvärr verkar det ju som att jag kommer få göra det i år igen, eller är det någon som är på?!

Jag var vid starten i överdrivet god tid och pratade lite med arrangören, trevlig man med mycket idéer om hur man skulle kunna utveckla loppet och samarbeta med simningen som var några dagar senare. 
Det var ganska kul att stå där vid starten och fundera över vad det var för folk som man skulle springa med. Mannen med rött linne och en trea på bröstet hade tydligen sprungit över 600 marathon. Det var en kille som snabbt sprang fram och tillbaka vid starten, pucko tänkte jag, spara energin till loppet. Han vann på 3:13:12. Sedan hade vi tjejen med ryggsäck och skräpskydd på skorna. Här har vi en brud med koll tänkte jag. Det var det också, hon springer det ena coola loppet efter det andra och i sommar ska hon vara med på UTMB. Ett av mina drömlopp. Kolla hennes blogg.

Jag gick ut alldeles för hårt de första kilometrarna men hittade sedan ett tempo som kändes OK. När jag passerade 21 km skylten så såg jag att jag var någon minut snabbare än jag var på göteborgsvarvet. Det blev jag givetvis oerhört nöjd med då jag fortfarande kände mig pigg. Andra halvan av loppet gick dock inte lika lätt.

Miljön var så sjukt vacker att jag inte kan beskriva den. Ett par gånger var jag nära att snubbla för att jag tittade på utsikten istället för på stigen, så vackert var det.

Ju närmare jag kom mållinjen ju mindre marginal till sub-4 hade jag. Det gjorde extremt ont i både ben och fötter men det var ändå fantastiskt. Mållinjen korsades på tiden 3:48:51, femma som kille och sexa oavsett kön.
Sub-4 var mitt enda mål, men det känns samtidigt oerhört korkat att ha ett mål så. Nu var jag extremt nöjd med min tid, men om jag varit två minuter långsammare så skulle jag varit missnöjd? Idioti.

Anmäl er nu så att jag får lite sällskap till Vansbro Marathon 2011! Lika bra!

4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt måtto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se