måndag 22 november 2010

Blod, svett och verkligheten som inte stämmer med planer. Lite Colting också.

Blodet och svetten
För övrigt anser jag att alla borde lämna blod.
Jag har varit och lämnat blod i dag. Den observanta läsaren ser att det är lite mer slangar än vanligt på bilden. Det beror på att jag lämnade så kallade dubbelröda vilket är ungefär som att lämna plasma, fast tvärt om. De suger ut massa blod, behåller de röda blodkropparna och skickar tillbaka plasman. 445 ml röda blodkroppar tog de av mig vilket borde vara en ganska stor del av den totala mängden. Sköterskan sa att man kunde bli lite trött eller yr och man skulle undvika att träna. När jag pratat med personalen på Claratappen tidigare sa de man mycket lättare fick mjölksyra ett par dagar efter man lämnat dubbelröda.
Få röda blodkroppar och man får lätt mjölksyra, för mig låter det som höghöjdsträning. Så jag bokade in mig på ett spinningpass. Men jag blev lite besviken faktiskt, kan inte säga att jag märkte någon större skillnad. Lite tyngre var det kanske men jag fick verkligen känna efter för att notera det. Inte ens när jag precis tömt mig märkte jag något. Är jag inte så observant eller bara hård?

Verkligheten och planer
Det är märkligt att det aldrig verkar gå att göra som man planerar. Min tanke var att jag skulle försöka att inte springa längre än marathon under 2011. Men i dag fick jag mail från IF Göta som säger att det blir 6-timmars den 5 februari. Inomhus på en 200 meters bana denna gången. Jag visste redan att loppet skulle arrangeras då någon gång och jag hade nog tänkt att vara med. Men jag funderar på om jag ska springa alla sex timmar. Just nu lutar det åt att jag försöker sätta en bra tid på marathondistansen och sedan ta det lite som det kommer, gå, sitta osv. Det hade varit kul att ha en bra tid att försöka slå i Stockholm i maj.
Verkligheten slutar dock inte att avvika från planerna här. Utan min bror frågade mig förut om jag var sugen på att köra Icebug 24 med honom. Det är jag ju. Tävlingen går till så att man är i lag om två till fyra personer och har 24 timmar på sig att samla så många poäng man kan. Poäng får man genom att orientera sig fram till olika kontroller, ju längre bort de är ju mer poäng får man. Enkelt.
Vi får se hur det blir med allt detta, jag hoppas att mina planer inte håller men att mitt knä gör det.

Lite Colting
Jonas Colting är tuff, mycket tuff. I skrivande stund är han på Hawaii för att köra Ultraman som börjar om några dagar. Han har vunnit tävlingen två gånger tidigare, det är alltså VM i triathlon på ultradistans kan man säga. Det på går i tre dagar då man ska simma 10 kilometer, cykla 420 kilometer och springa 84 kilometer.
Men det var inte Ultraman som jag tänkte babbla om nu utan boken som han släpper nu vilken dag som helst. Den nakna hälsan. Jag har fattat det som att den handlar om både träning och kost. Tillskillnad från Colting så är ju jag vegetarian och jag är nog sugen på att fortsätta med det. Men jag är ändå väldigt nyfiken på hans bok och kommer nog köpa den när den står i boklådornas hyllor.
Colting är väldigt kritisk till dagens kost men också till dagens träning. Han förespråkar en mer avskalad och naken attityd, där av titeln. Back to basics så att säga. Kost och träning ska i större utsträckning efterlikna beteendet före människan började att odla. Det finns många som håller med honom, men det finns också många som inte gör det.
Jag tycker att det är ganska jobbigt när det finns olika skolor som man kan följa. Jag vill ju ha en bra kost men vem har rätt? Kolhydrater eller fett? Pasta eller ej. Antagligen finns det olika fördelar med olika typer av kost. Men jag tror att det är bättre att gå all in på en metod än att hålla på att blanda och köra något mellanting.
Precis nu kom det en plan till mig, perfekt timing! Jag ska läsa hans bok, kanske hans böcker till och med. Han har tidigare skrivit en bok som heter Jag vill ju bara se bra ut naken! även den om kost och fitness. Om det är vettigt, om kritikerna är knas, om verkligheten inte förstör så kanske jag gör som Colting. Döda djur kanske får ersätta pasta och ris. Fast det blir nog inte vilka djur som helst, nöjer mig nog med fiskar i så fall. För de kan gött ha´t!
Vad tror ni?

2 kommentarer:

  1. Urk, jag blir illamående av alla slangar! Men, bra gjort! Förutom att du inte ska träna hårt om de säger att du ska ta det lugnt. Fy dig!

    SvaraRadera
  2. Det var bara spinning ju, det är inte hårt... :P

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se