torsdag 11 november 2010

Skidåkning

Man kan säga att denna dagen har haft tre träningsrelaterade delar:
Den första tredjedelen var ca 45 minuter skidåkning på en fotbollsplan. Det gick, men mer övning är nödvändigt. Det var svårt att svänga och om man vill bromsa så går inte det vilket känns lite otryggt.

Den andra tredjedelen var teoretisk. Mellan 17:00 och 20:00 var jag på grundutbildning för att bli spinninginstruktör. Jag trodde att det skulle vara massa snack om saker som jag redan hade koll på. Men så var det inte, vi fick lära oss olika begrepp och hur muskler och skelettet ser ut och vad som sitter var osv. Känns som att jag vill ha bättre koll än vad jag har på det, är helt lost nu. Läraren pratade också om puls och i vilka pulszoner man ska träna i för att nå bästa resultat för att förbättra t ex konditionen. Det var intressant och jag fick mersmak.

Den tredje tredjedelen är jag precis hemkommen från. 90 minuter skidåkning. Då kanske man kan tro att jag kom långt på den tiden, men så är det inte. Lite mer än en mil blev det. Denna gången körde jag i elljusspåret här uppe på campus istället för på fotbollsplanen. Av någon anledning så var det dock släckt i spåret, lite märkligt anser jag. Om man ändå byggt upp ett belysningssystem så kan man väl nyttja när det är mörkt, eller vad var planen? Men det var nog tur att det var mörklagt för nu fick jag vara helt själv i spåret och slapp både trängsel och att visa min "Bambi på hal is"-åkstil. Men det var faktiskt ganska mysigt att glida omkring där med pannlampan.

Det var lite lurigt att få grepp i snön med skidorna. Antagligen beror det på dålig valla och/eller dålig teknik, förhoppningsvis blir det bättre när jag fått upp vanan lite.
Axlarna har fått ta den hårdaste smällen idag. Benen känns oberörda men axlar och triceps gnäller lite. Det gör mig lite förvånad/besviken faktiskt, hade hoppats att det skulle vara bra träning för benen att åka skidor. Men även det kanske är något som har med tekniken att göra.
Det som är mest irriterande med skidorna är att jag får små flisor i händerna när jag lyfter dem. Som barn trodde jag att sådana flisor gick in i blodomloppet och när de sedan träffade hjärtat så dog man. I dag är jag skeptisk till det, men om det inte kommer någon mer post här i bloggen här så vet ni varför.

Min gainer tog slut i dag också, det är ju ett helvete att man ständigt tvingas till nya investeringar...

1 kommentar:

  1. Helsike vad du tränar. Tur att jag rockar badminton, annars hade jag känt mig underlägsen i skrået.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se