måndag 29 november 2010

Lite babbel

Gårdagens långlöp blev ju som sagt inställt men jag fick till ett skidpass på kvällen i alla fall. Skulle tro att det blev ungefär en mil. Jag åkte ett varv i elljusspåret, men eftersom det var lite för lite snö så ville jag inte fortsätta där utan åkte vidare en stund på fotbollsplanen istället.
Jag börjar hitta någon form av teknik nu men ett tränat öga skulle fortfarande se skillnad på mig och Gunde.

Eftersom att det är mindre än två veckor kvar tills jag ska springa marathon så är det ingen idé att försöka med ett långpass innan dess. Det skulle nog inte ge så mycket mer än slitage och ökad skaderisk. Det är inte bra att jag inte fått testa benen på lite längre distans innan det är dags. 25 kilometer är det längsta jag sprungit sedan september och jag börjar undra om knät någonsin kommer att bli helt återställt.
Jag har bestämt mig för att växla mellan att gå och springa på maran, så fram tills det är dags så ska jag träna på själva gång/löp-växlingen samt att gå snabbt. 10 min löp och 30 sek gång har jag förstått är den bästa varianten. Jag kommer dock inte orka hålla sådan koll på klockan, så gör nog så att jag springer första varvet(av åtta) och väljer ut 2-3 sträckor som jag kan gå. Då jag inte sett någon höjdkurva över banan så vet jag inte hur mycket backar det kommer vara, men om det finns en uppförsbacke så kommer jag att lägga gången där och antagligen även vid mat och dryckstationen.
Just nu är jag inte bekväm med situationen, maran känns lite för nära och jag är osäker på hur min form är. De 25 kilometrarna jag sprang förra veckan gick dock smärtfritt även fast det var i skor utan varken stöd eller dämpning så det är ju lovande i alla fall.

Colting slutade som tvåa i årets ultraman. Gårdagens löpning gick inte riktigt som han ville, men grabben har ju en förmåga att bita ihop som inte är av denna värld så han lyckades placera sig bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hälsoblogg Blogg listad på Bloggtoppen.se